Krijg je regelmatig vragen over je contentmarketingprogramma? Waarom is dat blog artikel nog niet af? Is de infographic nog steeds niet klaar? Staan de video's nog niet online? Waarom groeit het aantal prospects en leads nauwelijks? Neemt het bereik maar mondjesmaat toe? Het antwoord op al deze vragen draait maar om één ding en dat is tijd. Genoeg tijd voor de juiste, nuttige en belangrijke dingen die bijdragen aan de uitvoering en resultaten van je contentmarketingprogramma.

Om contentmarketing voor je merk te laten werken zijn er randvoorwaarden die je helpen succesvol te zijn. Twee ervan liggen voor de hand, maar blijken in de praktijk niet altijd vanzelfsprekend. De eerste is de buy-in van het management. Marketingafdelingen of brand teams hebben de slagkracht, maar zonder de steun van het management is content gedreven marketing vrij kansloos. Investeren in content wordt dan al snel een kostenpost want het laat op de korte termijn te weinig resultaten zien. De tweede randvoorwaarde is het contentmarketing programma zelf. Je hebt een raamwerk nodig wat richting geeft aan creatie, distributie en het meten van succes. En toch gaat er in de dagelijkse praktijk tijd verloren. Dat geeft het gevoel van onvoldoende grip op de uitvoering van je contentmarketing programma. Waaraan verliezen we tijd?
En door....... Je hebt zoveel goede ideeën. Waarom wachten met ze te vertalen in leuke, mooie content? Je hopt al snel van het ene naar het andere idee terwijl je nog niet het maximale uit je bestaande content hebt gehaald. Ontwikkel en optimaliseer eerst je bestaande content formats om de impact ervan te maximaliseren. Denk daarbij in series in plaats van een enkele aflevering. Een goed format leent zich voor inhoudelijke variatie. Verleng de levensduur van je content.
Tijd voor iets nieuws! De content die jezelf maakt heb je tot vervelens toe gezien. Het lijkt dan al snel teveel van hetzelfde en tijd voor iets nieuws. Maar is dat zo? Je content kan nog steeds interessant zijn. Geef je publiek tijd om met je content in aanraking te komen. Begin pas aan iets nieuws wanneer je content echt is versleten en het effect afneemt als gevolg van herhaling. Efffectmetingen helpen je je contentmarketing budget effectief en duurzaam in te zetten.
Zie je de verkoopcijfers stijgen? Als het onduidelijk is waaraan je contentmarketing programma bijdraagt is het resultaat per definitie een teleurstelling. Onduidelijke doelen of het ontbreken van doelstellingen leidt vaak tot veel discussie achteraf. Zorgt ervoor dat je vooraf met je stakeholders de doelen bepaald en op basis daarvan resultaten rapporteert.
Voor wie maak je content? Er gaat veel tijd verloren aan het maken van content zonder duidelijke onderscheidende focus. Kies je domein, je specifieke publiek en produceer daarvoor excellente content. Laat je leiden door je publiek en hun behoeften, niet door wat je collega's van je verwachten.
Kees, Jan, Jose en Marlies Persona's zijn niet representatief voor je publiek. Target specifieke groepen mensen op basis van interesse, gedrag en op het resultaat van de interactie met je content. Vooral dat laatste laat zien of je de juiste snaar raakt. Vooraf in hokjes denken helpt niet bij het maken van de juiste content en je beperkt je in experimenteren en leren.
De rode draad Deze mag niet ontbreken. Alles wat je maakt moet terug te leiden zijn naar je rode draad. Deze zorgt er namelijk voor dat je publiek kan volgen waarom je ze vertelt wat je vertelt. Maak duidelijke keuzes en bespaar tijd. Wat wel en vooral ook wat niet;
10 stakeholders, 10 meningen Teveel stakeholders met meningen over content eindigt in een compromis. Verzamel feedback, maar zorg dat je als contentmarketeer het mandaat hebt om voor de beste oplossing te gaan. Ook al is dat niet altijd wat je organisatie graag wil zien;
Nu nu nu Collega's staan aan je bureau en willen content. Natuurlijk wil je helpen maar wel vanuit je strategie, zodat de content die je maakt duurzaam kan bijdragen. Al het andere is een waste of time.
O ja, het salesteam Contentmarketing wordt beter en effectiever als je samen werkt met het salesteam. Investeer in het kennen en begrijpen van het salesproces. Zodra je weet wat je sales collega's nodig hebben om hun targets te halen weet je ook welke content er nodig is. Het helpt voorkomen dat je tijd en geld investeert in content die onvoldoende bijdraagt.
Koester je ambassadeurs Met ambassadeurs krijg je meer voor elkaar dan met het overtuigen van de minder gelovigen. Steek je energie in je ambassadeurs zodat zij je kunnen helpen je geloof te verkondigen. Dat geeft je positieve energie.
Dit is mijn top 10 maar er zijn ongetwijfeld nog meer oorzaken van het verspillen van tijd. Je bent je er niet altijd van bewust dat je omgeving je afleidt. Dat kun je niet voorkomen maar wanneer je beter weet wat jouw grootste tijdverspillers is, krijg je er invloed op. De moeite waard om te onderzoeken omdat het je helpt de vragen over je contentmarketingprogramma te voorkomen of er in elk geval een antwoord op te hebben.
Commenti